Het is begonnen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nick Laat - WaarBenJij.nu Het is begonnen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nick Laat - WaarBenJij.nu

Het is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Nick

03 September 2012 | Hongarije, Boedapest

In maart had ik mezelf na een lange zoektocht ingeschreven bij de International Business School in Budapest om daar de Master in Marketing Management te gaan volgen. Gisteren was het dan eindelijk zo ver. Rond 11.00 uur ’s ochtends vertrokken we richting Eindhoven Airport. Na het inchecken nog even een laatste drankje gedronken samen met pap, mam, Joanie, Jeanet en Ome Will. Daarna volgde het moment dat er toch van moest komen, het afscheid nemen. Ondanks alle voorbereidingen en je er volledig op ingesteld te hebben is het lastig om je familie, vrienden én vriendin maar heel weinig te kunnen zien voor een jaar. Na de omhelzingen, kussen en tranen was het zo ver en moest ik door de douane.

Hierna kon ik vrij snel het vliegtuig in en na een vlucht van nog geen twee uur was ik in Budapest. Toen ik uit het vliegtuig stapte merkte ik direct dat het hier nog steeds lekker weer is. Met een temperatuur van ongeveer 28 graden was het gister prima binnenkomen. De temperaturen blijven hier de komende twee weken nog minimaal 25 graden als het goed is. Lekker dus!

Op het vliegveld kwam mijn koffer als één van de eerste de band op, waardoor ik meteen door kon om mijn euro’s om te wisselen in Hongaarse Florinten. De wisselkoers is ongeveer: 1 euro = 280 florint. Voor het vervoer van het vliegveld naar school werd me aangeraden om met de Airportshuffle minibus te gaan. Dit is een busje waar ongeveer 8 personen in kunnen. De passagiers geven hun ticket af waar ze heen moeten en de chauffeur bepaald aan de hand daarvan de route. Iedereen wordt letterlijk voor de deur afgezet! Mijn rit duurde ongeveer een half uur en ik was omgerekend ongeveer 10 euro kwijt. Dat was echt een prima manier!

Aangekomen bij de IBS Residence Hall (Studentenflat van de school) heb ik me gemeld bij de receptie en kreeg ik het pasje van mijn kamer. Daar aangekomen bleek dat het echt super fijne kamers zijn. Iedere kamer heeft 2 grote kledingkasten, een bureau met tv, twee stoelen, twee bedden inclusief nachtkastjes, een koelkastje, een eigen badkamer (mét bad!) en zelfs een eigen balkon. Jammer genoeg heb ik geen Wifi, maar moet ik het doen met een ouderwetse internetkabel. Ondertussen heb ik mijn koffers uitgepakt en de kledingkasten ingeruimd. Daarna ben ik een supermarkt gaan zoeken in de buurt omdat ik nogal honger en dorst had. Er zit een kleine supermarkt op nog geen 2 minuten lopen van hier.

Mijn eerste avond in Budapest heb ik verder gevuld met wat telefoontjes naar Nederland en een Skypegesprek met Jeanet. Ik was vrij moe van de hele dag en was van plan om op tijd naar bed te gaan. Toen ik aan het zappen was kwam ik er achter dat er Sport1 op de tv zit. Geniaal! Heb gisteravond dus nog de wedstrijd Barcelona-Valencia gezien mét Hongaars commentaar haha. Hierna ben ik toch maar gaan slapen.

Vandaag wou ik veel gaan regelen omdat de manager van de Residence Hall aanwezig zou zijn. Ze is er pas morgen na 12.00, dus dat was wel jammer. Ik moet namelijk nog het contract tekenen, krijg m’n ‘starter kit’ nog (borden, bestek, pannen, glazen etc.) en ik moet een andere koelkast. Deze doet het namelijk niet. Omdat ze er niet was ben ik maar even de stad in gegaan. Zo kon ik meteen kijken hoe ik met het OV in het centrum de stad moet komen. Op 50 meter van de IBS ligt een tramhalte, dus dat is prima. Het lijkt wel een halte van het Eftelingtreintje haha, maar dat terzijde. Ik moet ongeveer 10 minuutjes met de tram (7 stops) en dan overstappen naar de metro. Met nog 5 minuutjes in de metro ben je in het centrum van Budapest. Is goed te doen dus!

Omdat Jeanet en ik vorig jaar al in Budapest geweest waren wist ik de weg al meteen en kwam ik al wat bekende gebouwen tegen. Na even in de stad rond te hebben gelopen ben ik weer terug gegaan naar m’n kamer en heb wat eten gehaald, ik heb namelijk nog geen pannen om te koken.

De studenten beginnen hier nu binnen te druppelen. Gister was het nog redelijk leeg hier, maar nu merk je dat er steeds meer mensen aan het binnenkomen zijn. Ben op dit moment ook nog niet echt iemand tegen gekomen, zelfs op mijn gang nog niet. Maar dat komt van zelf. Vanavond ga ik eens in de lobby kijken. Daar staan wat tafels en stoelen, een computer en een pooltafel. Het begin is nog even zoeken en wennen, maar ik weet zeker dat ik hier mijn draai wel gevonden krijg.

  • 04 September 2012 - 00:29

    Danielle De Goeij:

    Klinkt super Nick!
    Ik weet ook wel zeker dat je heel snel je draai gaat vinden daar, jou kennende ;).
    Ik wens je heel veel succes, geniet er lekker van en ik zie je heeel erg snel daaro!!

    Liefs,
    Daniëlle

  • 04 September 2012 - 18:01

    Oudjes Uit Mares:

    fijn dat je goed bent aangekomen nou kunnen we weer rustig slapen
    maak gebruik van de unieke kans die je hebt gekregen om je voor te bereiden
    op je toekomst. ook voor jeanet, groeten en houdoe

  • 05 September 2012 - 20:03

    John De Laat:

    Ha nick leuk om even op skype te kletsen .ook voor Opa en Oma fijn dat je het leuk vind en Oma vind de kamer zo mooi vooral de badkamer. Allleen mist ze de aanrecht waar je potten kunt stapelen zoals oma dat gewend is. heel veel liefs van ons allemaal

  • 08 September 2012 - 01:02

    Yvonne Polman:

    Ha Nick,

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat!!
    Ik houd je in de gaten vanaf de computer in Mares!
    Heel veel succes daar, geniet er van!
    Groetjes, Yvonne

  • 09 September 2012 - 15:31

    Annita:

    Hallo Nick,

    Leuk je eerste reisverslag te lezen en de foto's te bekijken. Ruim 'n week geleden pas spraken we elkaar op de afscheidsfeestjes over je/jullie buitenlandse avonturen en nu is het dan zoals jezelf schrijft "echt begonnen..."
    Het is een apart idee dat in de "Molenstraatbuurt" nogal wat jeugd tegelijkertijd in het buitenland verblijft!
    We wensen je nogmaals heel veel suc6 en plezier maar bovenal hopen we van harte dat het je goed blijft gaan en dat het je brengt wat je ervan verwacht/hoopt.
    Veel groetjes van je Budelse overburen

  • 11 September 2012 - 09:49

    Wieke:

    Het ziet er mooi uit. Mooi dat we je zo kunnen volgen. Maak er wat moois van, dat is jouw wel toevertrouwd. Dit wordt een mooie unieke ervarine horen en lezen wel weer van je. Liefs uit IJlst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Nick

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 932
Totaal aantal bezoekers 7318

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 01 Juli 2013

Studeren in Budapest

Landen bezocht: