Bijna Kerst! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nick Laat - WaarBenJij.nu Bijna Kerst! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nick Laat - WaarBenJij.nu

Bijna Kerst!

Blijf op de hoogte en volg Nick

20 December 2012 | Hongarije, Boedapest

De Decembermaand is alweer over de helft, de eerste sneeuw is gevallen en de kerstliedjes zijn al ongeveer een maand op de radio; Tijd voor een update!

Van de Sinterklaas stemming ik heb op wat Facebook foto’s en posts weinig meegekregen dit jaar. Helaas voor de Hongaren (en de rest van de wereld) bezoekt de Sint alleen Nederland en Belgie. Het is vrij lastig uit te leggen aan mensen die niet uit Nederland komen dat wij naast Kerst nog een andere traditie hebben in December, zegmaar een andere versie van ‘Santa’ die met een paard over daken klimt en allemaal donkere helpers heeft. Moeilijk uit te leggen haha.

Maar dat betekent dus wel dat vanaf November de hele stad in kerstsfeer komt. In het centrum staat het vol met kerstmarktjes, prachtige verlichting en kerstbomen. Het is prachtig om ’s avonds door de stad te lopen. Nouja, ’s avonds, het is hier vanaf 16 uur in de middag al pikdonker, dus je hebt al snel het gevoel dat het laat op de avond is.

November en december stonden voor mij vooral in het teken van een groeps project voor het vak Consumer Behavior. Bedankt voor het invullen van de enquetes trouwens voor degene die geholpen hebben! Het meeste wat ik geleerd heb tijdens dit project was niet zozeer het onderwerp, een raport opbouwen of het project zelf. Het meeste wat ik geleerd heb was om te gaan met 4 verschillende culturen en nationaliteiten binnen een project groep. Erg interessant en soms moeilijk te werken met vier verschillende verwachtingen en benaderingen naar een project toe. Dit is sowieso één van de meest waardevolle en leerzame onderwerpen die ik hier tot nu toe meemaak. Wij zitten met 32 mensen in de klas uit 18 verschillende landen. Heel erg leuk om te zien en mee te maken. Je leert mensen kennen uit verschillende werelddelen waar je op TV alleen maar ellende en oorlog van ziet en ineens moet je samenwerken met verschillende culturen. Dat is pas leerzaam, dat opent je ogen op sommige vlakken en dat kun je niet leren uit boeken.

De resultaten op school zijn erg goed. Tot nu toe heb ik alles in één keer gehaald en moet nog 2 punten terug krijgen. Nu kan ik me gaan voorbereiden op de twee examens in januari.

Verder is Jeanet eind november nog even langs gekomen. We hebben samen een heerlijke dag doorgebracht in één van de vele Turkse baden. Helaas kon ze maar 2 nachtjes blijven, maar was toch heerlijk om haar weer even te zien.

Het was de bedoeling dat ik sommige jongens van de vriendengroep ook nog even zou zien in december. Jammer genoeg ging dat niet door omdat hun vlucht geannuleerd was omdat er geen vliegverkeer mogelijk was van en naar Budapest in verband met een brand (en daardoor technische problemen) op en rond het vliegveld hier.

Maar heel lang hoef ik niet te wachten om iedereen weer te zien; zondag vlieg ik namelijk weer terug naar Nederland voor 11 dagen. Ik kijk er naar uit om weer terug in Nederland en ,vooral, weer echt thuis te zijn en om iedereen weer (even) te zien!

  • 20 December 2012 - 17:02

    Jeanet:

    Nickje, ik hou van je insteek qua leerproces! Je wereldbeeld wordt vergroot, erg fijn! Tot over een paar dagen :) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Nick

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1554
Totaal aantal bezoekers 7329

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 01 Juli 2013

Studeren in Budapest

Landen bezocht: