Begin van de studie en veel stappen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nick Laat - WaarBenJij.nu Begin van de studie en veel stappen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nick Laat - WaarBenJij.nu

Begin van de studie en veel stappen

Blijf op de hoogte en volg Nick

21 September 2012 | Hongarije, Boedapest

De tweede week begon met een Engelse test. De bedoeling van de test was om te kijken of je Engels goed genoeg was om deel te nemen aan de studie. Mocht je de test niet halen werd er gekeken hoe ze jouw Engels zo snel mogelijk op konden krikken door middel van extra Engelse lessen. Aangezien ik de test gehaald heb is dit niet van toepassing voor mij.

Echter stond de tweede week nog niet in het teken van studeren, maar vooral van stappen. Aangezien de studie pas deze week begon zijn we vorige week vier dagen (Maandag, woensdag, donderdag en zaterdag) opstap geweest. Maandag werden we voorgesteld aan een groep Zweden die hier op vakantie waren. Hier zijn we de rest van de week mee opstap gegaan, waren erg leuke gasten!

Tijdens deze week arriveerde Ilias (Italië) , de room mate van Stylianos. Op vrijdag hebben we met z’n drieën de heuvel beklommen waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Zaterdag waren we naar een super chique club gegaan waar Stylianos, Ilias en ik een beetje underdressed verschenen. Eerst stonden we voor de verkeerde club (Ciname Hall). Hier kwam Tatanka die avond, maar daar zijn de anderen niet (helaas!) zo van. Dus we dachten dat de taxi ons fout had afgezet, of dat hij ons verkeerd verstaan had. Wij moesten namelijk naar Club Symbol. Wij een nieuwe taxi gebeld om ons daar heen te brengen, tien minuten gewacht en ingestapt. We zeiden tegen de chauffeur dat we naar Club Symbol moesten. Hij kijkt ons raar aan en zegt: Dat is 100 meter verder! Haha, fail! Wisten wij veel waar we zaten. Toch hebben we ons daar af laten zetten en hebben we de chauffeur maar wat fooi gegeven. Eenmaal aangekomen bij de Club hebben we daar nog wel een super avond gehad!

Zondag heb ik met Stylianos de hele middag voetbal gekeken. Eerst hebben we samen (ook helaas) naar Utrecht-PSV gekeken en daarna hebben we Reading-Tottenham gekeken. Hij is namelijk fan van de Spurs. Zo vloog de tweede week voorbij.

De derde week begon voor mij op maandag met het afronden van mijn registratie op school. Verder heb ik deze week veel tijd verspilt met het inschrijven als immigrant hier bij het Immigration Office. Volgende week mag ik nog een keer terug omdat ik dan alle benodigde documenten heb zodat ik de inschrijving kan voltooiien.

Dinsdag was het dan zover, de eerste introductie les. Er werd verteld hoe het jaar er globaal uit gaat zien. Ik heb komend jaar les op donderdag (18.00-21.00), vrijdag (18.00-21.00) en zaterdag (09.00-16.00). De rest is veel zelfstudie. De reden voor deze schooltijden is om deze master ook geschikt te maken voor werkenden. Het eerste semester hebben alle master studenten dezelfde algemene vakken, namelijk Business and it’s Envoirnment, Research and Learning Mehtodology en Business Data Analysis. Na dit semester wordt de splitsing gemaakt naar de speciale vakgebieden. Er zijn drie klassen gemaakt van alle master studenten. Ik zit in de klas met veel verschillende nationaliteiten. Veel Oost-Europenanen, maar ook mensen uit Belgie, China, Amerika, Canada, Duitsland en Scandinavie.

Gister (donderdag) had ik dan mijn eerste echte les. We begonnen met een introductie in Marketing. Voor mij was dit allemaal al bekende stof en zeer makkelijk te volgen. Maar dit was bewust omdat er ook veel mensen in de klas zitten zonder Marketing/Business achtergrond. Na de les ben ik nog ‘even’ de stad in gegaan met Stylianos en een jongen uit Amerika (David) en uit Belgie (Jonas). Het was zo gezellig dat het ineens 03.30 was en we besloten om terug naar huis te gaan.

Vanavond staat er weer een les BE (Business and it’s Envoirnment) op het programma. Als voorbereiding hiervoor moesten we 14 hoofdstukken lezen. Sommige hoofdstukken waren bekende stof maar de meeste niet. Ik heb twee hele ochtenden bij Starbucks gezeten om deze hoofdstukken goed door te lezen.

Ik verwacht een zeer uitdagend jaar met veel interessante colleges, mede-studenten en hopelijk een diploma aan het eind van dit schooljaar. En niet zomaar een diploma. Tijdens de introductie werd even benadrukt dat de MSc. Diploma’s afkomstig zijn van Oxford Brookes University. Maar dat betekend dus ook dat alle regels en beoordelingen volgens de Oxford-normering gaan. Extra uitdaging dus en een extra reden om keihard voor dat diploma te werken.

  • 22 September 2012 - 13:10

    Ome Will:

    Kei super leuk om te lezen hoe het daar met je gaat. En Nick....mocht het zo zyn dat je nog vragen hebt over die Oxford stof....volgens my zit er hier in Tilburg een winkeltje die in die stoffen doet. Ze verkopen het by de meter :-) volgende maand komen we jou overhoren he ;-). Veel succes en blijf schrijven. En ik heb skype !!!!

  • 24 September 2012 - 20:32

    Opa En Oma:

    Nick, als we het over stof hebben dan gbruiken wij daar unne stooflap vur.
    en vur de verdere rest proberen wij de hoeveelheid stof die ons dagelijks wordt voorgeschoteld zo goe mogelijk te begrijpen. a.s. zaterdag is het openhuizendag in cranendonck en daar doen wij ook aan mee,
    dus ook weer stof om over te praten. de uitslag van psv tegen de bootwerkers uit rotterdam was 3-0.
    oh, ja, wat dat stappen van jou betreft daar maken wij ons grote zorgen over dat moet je aan grote mensen over laten, nou veel sukses en tot het volgend reisverslag groeten ook aan jeanet

  • 26 September 2012 - 16:18

    Opa:

    Hoi Nick

    Ik heb me aangemeld om je verhalen te lezen.
    Ben benieuwd of het lukt.
    Ik ben afgelopen zondag met John, jouw vader naar de wereldkampioenschapoen wielrennen geweest in Valkenburg. Was heel gezellig.

    Succes.
    Groetjes opa Henk en ook van oma Mien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Nick

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 7328

Voorgaande reizen:

02 September 2012 - 01 Juli 2013

Studeren in Budapest

Landen bezocht: